Leading scientists lined up for new online seminar series »click here»

اختبارات الدم لتشخيص المصابين بفيروس التهاب الكبد "ب"

 

Is there a blood test for hepatitis B?
There is a simple hepatitis B blood test that your doctor or health clinic can order called the “hepatitis B blood panel”. This blood sample can be taken in the doctor’s office.

There are 3 common tests that make up this blood panel. Sometimes the doctor may ask to check your blood again six months after your first visit to confirm your hepatitis B status. If you think you have been recently infected with hepatitis B, it can take up to 9 weeks before the virus will be detected in your blood.
Understanding your hepatitis B blood test results can be confusing, so you want to be sure about your diagnosis – are you infected with hepatitis B, have you recovered from a hepatitis B infection, or do you have a chronic hepatitis B infection?

In addition, it is helpful if you request a written copy of your blood tests so that you fully understand which tests are positive or negative.


What three tests make up the "hepatitis B blood panel"? 
The hepatitis B blood panel requires only one blood sample but includes three tests that are needed to make a final diagnosis:

HBsAg (hepatitis B surface antigen) 
HBsAb or anti-HBs (hepatitis B surface antibody) 
HBcAb or anti-HBc (hepatitis B core antibody)


What is the hepatitis B surface antigen (HBsAg)? 
A "positive" or “reactive” HBsAg test result means that the person is infected with the hepatitis B virus, which can be an "acute" or a "chronic" infection. Infected people can pass the virus on to others through their blood.


What is the hepatitis B surface antibody (HBsAb or anti-HBs)?
A "positive" or “reactive” HBsAb (or anti-HBs) test result indicates that a person has either successfully responded to the hepatitis B vaccine or has recovered from an acute hepatitis B infection. This result (along with a negative HbsAg result) means that you are immune to (protected from) a future hepatitis B infection.


What is the hepatitis B core antibody (HBcAb)?
The HBcAb is an antibody that is part of the virus- it does not provide protection. A "positive" or "reactive" HBcAb (or anti-HBc) test result indicates a past or present infection. The interpretation of this test result depends on the results of the other two tests. Its appearance with the protective surface antibody (positive HBsAb or anti-HBs) indicates prior infection and recovery. For chronically infected persons, it will usually appear with the virus (positive HBsAg).

 

هل يوجد اختبار دم لتشخيص المصابين بالتهاب الكبد "ب"؟

قد يطلب طبيبك أو عيادتك الصحية إجراء اختبارات دم بسيطة لفيروس التهاب الكبد "ب"، تسمى "فحوصات الدم الخاصة بالتهاب الكبد (ب)". ويمكن سحب عينة الدم هذه في عيادة الطبيب.

تتكون فحوصات الدم هذه من 3 اختبارات شائعة. قد يطلب الطبيب في بعض الأحيان إجراء فحص الدم مرة أخرى بعد ستة أشهر من زيارتك الأولى للتأكد من حالة الإصابة بالتهاب الكبد "ب". إذا كنت تعتقد أنك قد أصبت مؤخرًا بفيروس التهاب الكبد "ب"، فقد يستغرق الأمر ما يصل إلى 9 أسابيع قبل اكتشاف الفيروس في دمك.

قد يكون فهْم نتائج اختبار الدم لفيروس التهاب الكبد "ب" محيرًا بعض الشيء، لذا يجب أن تكون متأكدًا من تشخيصك – وهناك أسئلة مهمة لا بُد أن تضعها في اعتبارك مثل: هل أنت مصاب بفيروس التهاب الكبد "ب"؟ أم هل تعافيت من عدوى فيروس التهاب الكبد "ب"؟ أم أن لديك عدوى مزمنة بفيروس التهاب الكبد "ب"؟

علاوة على ذلك، من المفيد أن تطلب نسخة مكتوبة من اختبارات الدم حتى تتمكن من فهم أي الاختبارات إيجابية وأيها سلبية.

ما الاختبارات الثلاثة التي تشكل "فحوصات الدم الخاصة بالتهاب الكبد (ب)"؟ 

تتطلب فحوصات الدم الخاصة بالتهاب الكبد "ب" سحب عينة دم واحدة فقط، ولكنها تتضمن ثلاثة اختبارات لازمة لتحديد التشخيص النهائي:

المستضد السطحي لالتهاب الكبد "ب" (HBsAg)

الجسم المضاد السطحي لالتهاب الكبد "ب" (HBsAb أو anti-HBs)

الجسم المضاد الأساسي لالتهاب الكبد "ب" (HBcAb أو anti-HBc)

ما المستضد السطحي لالتهاب الكبد "ب" (HBsAg)؟ 

تعني نتيجة اختبار المستضد السطحي لالتهاب الكبد "ب" (HBsAg) "الإيجابية" أو "النشطة" أن الشخص مصاب بفيروس التهاب الكبد "ب"، وأن العدوى قد تكون "حادة" أو "مزمنة". يمكن للأشخاص المصابين نقل الفيروس إلى الآخرين عن طريق الدم.

ما الجسم المضاد السطحي لالتهاب الكبد "ب" (HBsAb أو anti-HBs)؟

تشير نتيجة اختبار الأجسام المضادة السطحية لالتهاب الكبد "ب" HBsAb (أو anti-HBs) "الإيجابية" أو "النشطة" إلى أن الشخص إما استجاب بنجاح للقاح التهاب الكبد "ب" أو أنه قد تعافى من عدوى التهاب الكبد "ب" الحادة. وتعني هذه النتيجة (بالإضافة إلى نتيجة HbsAg السلبية) أنك محصن ضد (محميّ من) عدوى التهاب الكبد "ب" في المستقبل.

ما الجسم المضاد الأساسي لالتهاب الكبد "ب" (HBcAb)؟

إن الأجسام المضادة الأساسية لالتهاب الكبد "ب" (HBcAb) عبارة عن أجسام مضادة تُشكل جزءًا من الفيروس - وهي غير قادرة على توفير الحماية. تشير نتيجة اختبار HBcAb (أو anti-HBc) "الإيجابية" أو "النشطة" إلى وجود إصابة سابقة أو حالية. ويعتمد تفسير نتيجة هذا الاختبار على نتائج الاختبارين الآخرين. ويشير ظهوره مع الجسم المضاد
 السطحي الواقي (HBsAb أو anti-HBs الإيجابي) إلى وجود إصابة سابقة والتعافي من الفيروس. وبالنسبة للمصابين بعدوى مزمنة، فإنه سيَظهر عادةً مع وجود إصابة بالفيروس (HBsAgإيجابي).