Leading scientists lined up for new online seminar series »click here»

الوقاية واللقاحات



 How can I get hepatitis B?

Hepatitis B is an infectious disease caused by a virus that is spread through blood. Listed below are the most common ways hepatitis B is passed to others:

  • Direct contact with infected blood or infected bodily fluids 
  • From an infected mother to her newborn baby during pregnancy or delivery 
  • Unprotected sex with an infected partner 
  • Shared or re-used needles (for example, sharing needles for illegal drugs or re-using needles that are not properly sterilized for medicine, acupuncture, tattoos, or ear/body piercing) 
  • Unsterilized medical equipment or needles that may be used by roadside doctors, dentists or barbers

 

Is hepatitis B transmitted casually?
No, hepatitis B is not spread through casual contact. You cannot get hepatitis B from the air, hugging, touching, sneezing, coughing, toilet seats or doorknobs. You cannot get hepatitis B from eating or drinking with someone who is infected or from eating food prepared by someone who has hepatitis B.

Who is most likely to become infected with hepatitis B? 
Although everyone is at some risk for getting hepatitis B, there are some people who are more likely to get infected. Your job, lifestyle, or just being born into a family with hepatitis B can increase your chances of being infected. Here are some of the most common "high risk" groups -- but please remember that this is not a complete list:

  • People who are married to or live in close household contact with someone who has hepatitis B. This includes adults and children.
  • People who were born countries where hepatitis B is common, or whose parents were born in countries where hepatitis B is common (Asia, parts of Africa and South America, Eastern Europe, and the Middle East). 
  • People who live in or travel to countries where hepatitis B is very common (Asia, parts of Africa and South America, Eastern Europe, and the Middle East).
  • Sexually active adults and teenagers 
  • Men who have sex with men 
  • Infants born to infected mothers 
  • Healthcare workers and others who are exposed to blood in their jobs.
  • Emergency personnel 
  • Patients who are on kidney dialysis
  • Residents and staff of group homes, institutions, or correctional facilities.
  • Recipients of blood transfusions before 1992, or more recent recipients of improperly screened blood
  • Injection drug users, past and present 
  • People who get tattoos or body piercing 
  • People who use roadside doctors, dentists or barbers

 

What are the recommendations for the hepatitis B vaccine?

The hepatitis B vaccine is recommended for all infants and children up to age 18 years by the World Health Organization (WHO) and the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC). The CDC also recommends that adults in high-risk groups be vaccinated.

The hepatitis B vaccine is a safe and effective vaccine that is recommended for all infants at birth and for children up to 18 years. The hepatitis B vaccine is also recommended for adults living with diabetes and those at high risk for infection due to their jobs, lifestyle, living situations, or country of birth. Since everyone is at some risk, all adults should seriously consider getting the hepatitis B vaccine for a lifetime protection against a preventable chronic liver disease.

 

Is the hepatitis B vaccine safe? 
Yes, the hepatitis B vaccine is very safe and effective. In fact, it is the first “anti-cancer vaccine” because it can protect you from hepatitis B, which is the cause of 80% of all liver cancer in the world.

With more than one billion doses given throughout the world, medical and scientific studies have shown the hepatitis B vaccine to be one of the safest vaccines ever made.

 

What is the hepatitis B vaccine schedule?
The hepatitis B vaccine is available at your doctor's office and local health department or clinic. Three doses are generally required to complete the hepatitis B vaccine series, although there is an accelerated two-dose series for adolescents age 11 through 15 years, and there is a new 2-dose vaccine that was approved by the U.S. Food and Drug Administration (FDA) for use in adults in 2017. It is important to remember that babies born to infected mothers must receive the first dose of hepatitis B vaccine in the delivery room or within the first 12 hours of life.

1st Shot - At any given time, but newborns should receive this dose in the delivery room
2nd Shot - At least one month (or 28 days) after the 1st shot
3rd Shot - Six months after the 1st shot (or at least 2 months after the 2nd shot)

There must be at least 16 weeks between the 1st and 3rd shot. If your vaccine schedule has been delayed, you do not need to start the series over, you can continue from where you have left off – even if there have been years between doses.

To be certain that you are protected against hepatitis B, ask for a simple blood test to check your “hepatitis B antibody titers” (HBsAb) which will confirm whether the vaccination was successful.

 

What else can I do to protect myself from hepatitis B?

Since hepatitis B is spread through infected blood and infected body fluids, there are several simple things that you can do to protect yourself from possible infection until your vaccination is complete:

  • Avoid touching blood or any bodily fluids directly
  • Use condoms with sexual partners
  • Avoid illegal drugs and prescription drug misuse, including injection of such drugs
  • Avoid sharing sharp objects such as razors, toothbrushes, earrings, and nail clippers
  • Make sure that sterile needles and equipment are used for medicine, the dentist, acupuncture, tattoos, ear and body piercing
  • Wear gloves and use a fresh solution of bleach and water to clean up blood spills 
  • Wash your hands thoroughly with soap and water after touching or cleaning up blood
  • Most importantly, make sure you receive the hepatitis B vaccine! 

 

 

كيف يمكن أن أصاب بالتهاب الكبد "ب"؟

التهاب الكبد "ب" هو مرض معدٍ ينتج عن العدوى بفيروس ينتشر عن طريق الدم. ترد أدناه الطرق الأكثر شيوعًا لانتقال التهاب الكبد "ب" إلى الآخرين:

الملامسة المباشرة لدم شخص مصاب أو سوائل جسمه 

من الأم المصابة إلى طفلها أثناء الحمل أو الولادة 

ممارسة الجنس دون وقاية مع شخص مصاب 

مشاركة الإبر أو إعادة استخدامها (على سبيل المثال، مشاركة الإبر للعقاقير المحظورة أو إعادة استخدام الإبر التي لم يتم تعقيمها بشكل صحيح لأخذ الأدوية أو العلاج بالوخز الإبري أو الوشم أو ثقب الأذن/الجسم) 

الأدوات أو الإبر الطبية غير المعقمة التي يمكن أن يستخدمها أطباء الطوارئ المتنقلون أو أطباء الأسنان أو الحلاقين

هل ينتقل فيروس التهاب الكبد "ب" بشكل عرضي؟

لا، لا ينتقل التهاب الكبد "ب" عن طريق الملامسة العرضية. لا يمكن أن تصاب بالتهاب الكبد "ب" من الهواء أو المعانقة أو اللمس أو العطس أو السعال أو مقاعد المراحيض أو مقابض الأبواب. ولا يمكن أن تصاب بالتهاب الكبد "ب" من تناول الطعام أو الشرب مع شخص مصاب أو من خلال تناول الطعام الذي أعده شخص مصاب بالتهاب الكبد "ب".

 

 

مَن الأشخاص الأكثر عرضة للإصابة بالتهاب الكبد "ب"؟ 

على الرغم من أن الجميع معرضون لخطر الإصابة بالتهاب الكبد "ب"، إلا أن هناك بعض الأشخاص الأكثر عرضة للإصابة به. يمكن أن يزيد عملُك أو نمطُ حياتك أو مجرد ولادتك في عائلة مصابة بالتهاب الكبد "ب" من احتمالات إصابتك. وفيما يلي بعض من أكثر المجموعات "المعرضة لخطر مرتفع من الإصابة" شيوعًا - ولكن يُرجى تذكر أن هذه ليست قائمة كاملة:

الأشخاص المتزوجون أو الذين يكونون على اتصال وثيق مع شخص مصاب بالتهاب الكبد "ب"، ويتضمن ذلك البالغين والأطفال.

الأشخاص الذين ولدوا في البلدان التي يكون فيها التهاب الكبد "ب" شائعًا، أو الذين ولد آباؤهم/أمهاتهم فيها، وهي (آسيا وأجزاء من إفريقيا وأمريكا الجنوبية وأوروبا الشرقية والشرق الأوسط). 

الأشخاص الذين يعيشون في بلدان يكون التهاب الكبد "ب" فيها شائعًا جدًا أو يسافرون إليها (آسيا وأجزاء من إفريقيا وأمريكا الجنوبية وأوروبا الشرقية والشرق الأوسط).

البالغون والمراهقون النشطون جنسيًا 

الرجال الذين يمارسون الجنس مع رجال آخرين 

الرضع المولدون لأمهات مصابات 

العاملون في مجال الرعاية الصحية وغيرهم ممن يكونون معرضين للتعامل مع الدم أثناء تأدية عملهم.

موظفو الطوارئ 

المرضى الذين يخضعون للغسيل الكلوي

سكان وموظفو المساكن الجماعية أو المؤسسات أو المرافق الإصلاحية.

متلقو عمليات نقل الدم قبل عام 1992، أو المتلقون الأحدث لدم تم فحصه بشكل غير صحيح

متعاطو المخدرات بالحقن، في الماضي والحاضر 

الأشخاص الذين يحصلون على وشم أو ثقب في الجسم 

الأشخاص الذين يستعينون بأطباء الطوارئ المتنقلين أو أطباء الأسنان أو الحلاقين

 

ما التوصيات الخاصة بلقاح فيروس التهاب الكبد "ب"؟ 

توصي كل من منظمة الصحة العالمية (WHO) والمراكز الأمريكية لمكافحة الأمراض والوقاية منها (CDC) بلقاح التهاب الكبد "ب" لجميع الرضع والأطفال حتى سن 18 عامًا.وتوصي المراكز الأمريكية لمكافحة الأمراض والوقاية منها أيضًا بلقاح البالغين من المجموعات المعرضة لخطر مرتفع من الإصابة.

إن لقاح التهاب الكبد "ب" لقاح آمن وفعال يوصَى به لجميع الرضع عند الولادة والأطفال حتى سن 18 سنة. ويوصى أيضًا بلقاح التهاب الكبد "ب" للبالغين المصابين بمرض السكري وأولئك المعرضين لخطر مرتفع من الإصابة بسبب طبيعة عملهم أو نمط حياتهم أو ظروفهم المعيشية أو البلد التي وُلدوا فيها. وبما أن الجميع يكونون معرضين لنسبة خطر من الإصابة، يجب على جميع البالغين التفكير جديًا في تلقي لقاح التهاب الكبد "ب" للتمتع بحماية تدوم مدى الحياة من مرض كبدي مزمن يمكن الوقاية منه.

هل لقاح التهاب الكبد "ب" آمن؟ 

نعم، لقاح التهاب الكبد "ب" آمن وفعال للغاية. في الواقع، يُعد هذا أول "لقاح مضاد للسرطان" لأنه يمكن أن يحميك من التهاب الكبد "ب"، الذي يسبب نسبة 80% من جميع حالات سرطان الكبد في العالم.

فنتيجة لإعطاء أكثر من مليار جرعة في جميع أنحاء العالم، أظهرت دراسات طبية وعلمية أن لقاح التهاب الكبد "ب" هو أحد أكثر اللقاحات أمانًا على الإطلاق.

هل يمكن أن أصاب بالتهاب الكبد "ب" من اللقاح؟

لا، لا يمكن أن تصاب بالتهاب الكبد "ب" من اللقاح. تم صُنع اللقاح من منتج خميرة اصطناعي في مختبر. الآثار الجانبية الأكثر شيوعًا هي الاحمرار والشعور بألم في الذراع عند موضع تلقي الجرعة.

ما الجدول الزمني لتلقي لقاح التهاب الكبد "ب"؟

يتوفر لقاح التهاب الكبد "ب" في عيادة طبيبك والإدارة أو العيادة الصحية المحلية. وعلى الرغم من وجود سلسلة مُعجَّلة مكونة من جرعتين للمراهقين الذين تتراوح أعمارهم ما بين 11و15 عامًا، يلزم تلقى ثلاث جرعات بشكل عام لإكمال سلسلة اللقاح بلقاح التهاب الكبد "ب"، ويتوفر أيضًا لقاح جديد مكون من جرعتين حصل على موافقة إدارة الغذاء والدواء الأمريكية (FDA) بشأن الاستخدام لدى البالغين عام 2017. من المهم أن نتذكر أن الرضع المولودين لأمهات مصابات يجب أن يتلقوا الجرعة الأولى من لقاح التهاب الكبد "ب" في غرفة الولادة أو خلال أول 12 ساعة من الحياة.

الجرعة الأولى - يتم إعطاؤها في أي وقت، ولكن يجب أن يتلقى الأطفال حديثو الولادة هذه الجرعة في غرفة الولادة

الجرعة الثانية - يتم إعطاؤها بعد شهر واحد على الأقل (أو 28 يومًا) من تلقي الجرعة الأولى

الجرعة الثالثة - يتم إعطاؤها بعد ستة أشهر من الجرعة الأولى (أو بعد شهرين على الأقل من الجرعة الثانية)

يجب مرور 16 أسبوعًا على الأقل بين الجرعة الأولى والجرعة الثالثة. في حالة تأخر جدولك الزمني لتلقي اللقاح، فلا داعي لبدء سلسلة اللقاح من جديد، يمكنك المتابعة من حيث توقفت، حتى إذا كانت هناك سنوات بين الجرعات.

للتأكد من أنك محمي من الإصابة بالتهاب الكبد "ب"، اطلب إجراء اختبار بسيط للدم لفحص "عيارات الأجسام المضادة لفيروس التهاب الكبد (ب)" (HBsAb) والذي سيؤكد ما إذا كان اللقاح ناجحًا أم لا.

ما الذي يمكنني فعله أيضًا لحماية نفسي من الإصابة بالتهاب الكبد "ب"؟

بما أن التهاب الكبد "ب" ينتقل عن طريق دم الشخص المصاب وسوائل جسه، فهناك العديد من الأشياء البسيطة التي يمكنك إجراؤها لحماية نفسك من العدوى المحتملة حتى تكتمل سلسلة اللقاح الخاصة بك:

تجنب الملامسة المباشرة لدم أو سوائل جسم الشخص المصاب 

استخدام الواقي الذكري عند ممارسة الجنس 

تجنب العقاقير المحظورة وإساءة استخدام العقاقير التي تستلزم وصفة طبية، بما في ذلك حقن مثل هذه العقاقير 

تجنب مشاركة الأدوات الحادة مثل شفرات الحلاقة وفرش الأسنان والأقراط ومقصات الأظافر 

التأكد من استخدام الإبر والأدوات المعقمة عند إعطاء الأدوية وممارسات طبيب الأسنان والعلاج بالوخز الإبري والوشم وثقب الأذن والجسم 

ارتداء القفازات واستخدام محلول جديد من المبيِّض (سائل معقم) والماء لتنظيف الدم المنسكب 

غسل اليدين جيدًا بالماء والصابون بعد لمس الدم أو تنظيفه 

!"والأهم من ذلك، الحرص على تلقي لقاح التهاب الكبد "ب