Leading scientists lined up for new online seminar series »click here»

गर्भावस्था और हेपेटाईटिस बी

यदी मैं गर्भवती हूँ, तो क्या मुझे हेपेटाईटिस बी की जाँच करानी चाहिए ?

गर्भवती स्त्री के लिए हेपेटाईटिस बी की जाँच क्यों आवश्यक है ?

क्या हेपेटाईटिस बी का संक्रमण मेरी गर्भावस्था पर असर कर सकता है ?

यदि मैं गर्भवती हुँ और मुझे हेपेटाईटिस बी है तो मैं अपने बच्चे को जैसे बचाऊं ?

युनाइटेड स्टेट्स के बाहर वेकसीनेशन

क्या गर्भावस्था के दौरान मुझे इलाज की ज़रूरत है ?

क्या गर्भावस्था के बाद मुझे इलाज की ज़रूरत है ?

यदि मुझे हेपेटाईटिस बी है तो क्या मैं अपने बच्चे को स्तनपान करा सकती हुँ ?

यदि मैं गर्भवती हुं तो क्या मैं हेपेटाईटिस बी की जाँच करा सकती हुँ ?

          हाँ, सभी गर्भवती महिलाओं को हेपेटाईटिस बी की जाँच करानी चाहिए। आपके नवजात शिशु को गर्भावस्था के दौरान या प्रसूति के दौरान वाईरस लग सकता है। यदि आपके डोक्टर जानते हैं कि आपको हेपेटाईटिस बी है, तो वह आपको प्रसूति के समय योग्य दवाइयां दी जाएं इसका ख्याल रखेगा, जिससे आपके नवजात शिशु को संक्रमण से बचाया जा सके। यदि योग्य कार्य प्रणाली पर अमल न किया आए तो, आपके नवजात शिशु को chronic / जीर्ण हेपेटाईटिस बी होने के ९५% संभावना हैं।

क्या हेपेटाईटिस बी संक्रमण मेरी गर्भावस्था पर असर कर सकता है ?

          आपकी गर्भावस्था के दौरान हेपेटाईटिस बी का संक्रमण आप पर या आपके नवजात शिशु के लिए कोई समस्या नहीं होनी चाहिए। आपके डोक्टर को आपको हेपेटाईटिस बी का संक्रमण होने की जानकारी होनी चाहिए, जिससे वह आपकी तंदुरुस्ती पर देखरेख रख सके, और आपका बच्चा जन्म लेने के बाद संक्रमण से सुरक्षित रहे।

 

यदि मैं गर्भवती हुँ और मुझे हेपेटाईटिस बी है तो मैं अपने बच्चे को जैसे बचाऊं ?

          यदि आपको हेपेटाईटिस बी है तो आपके डॉक्टर को आपकी hepatitis B e-antigen (HBeAg) और जाँच का रिपोर्ट सकारात्मक आए तो आपको हेपेटाईटिस बी viral load blood test (HBV DNA quantification) की जाँच भी करानी चाहिए। कुछ केस में लेबोरेटरी के जाँच के परिणाम बहुत ऊँचे viral load बता सकते है। ऐसे केस में आपके डॉक्टर मौखिक antiviral drug तीसरे तीन माह में देते है। जिससे नवजात शिशु के संक्रमण के जोखिम को कम किया जा सके।

यदि आपको हेपेटाईटिस बी का संक्रमण है तो, आपके नवजात शिशु को प्रसूति के कमरे में ही फौरन दो ख़ुराक देनी चाहिए।

 प्रथम डोज़ हेपेटाईटिस बी वेकसीन का

v एक ख़ुराक हेपेटाईटिस बी इम्युन गलोब्युलीन (HBIG) यदि यह दो दवाएं नवजात शिशु को जन्म के प्रथम १२ घंटों में दी जाएं तो, वह जीवनभर, हेपेटाईटिस बी के संक्रमण से बचे रहने के ९०% अवसर रहते हैं।

          आपको यह सुनिश्चित करना होगा कि बाकी के हेपेटाईटिस बी की २-३ ख़ुराक वेकसीन, शीड्युल के अनुसार दें। आपका शिशु हेपेटाईटिस बी से संपूर्ण सुरक्षित रहे इसके लिए उसे तमाम ख़ुराक समय पर दें। यह भी महत्वपूर्ण है कि हेपेटाईटिस बी से संक्रमित माता को होने वाले शिशु की ९-१२ महीने की आयु में post vaccination serologicat testing कराया जाए, जिससे यह सुनिश्चित हो कि शिशु HBV से सुरक्षित है, और उसे संक्रमण नहीं है। इस में HBsAg और anti-HBs titer जाँच शामिल हैं।

आपके नवजात शिशु की सुरक्षा के लिए कोई दुसरा उपाय नहीं है !

युनाइटेड स्टेट्स के बाहर वेक्सीनेशन

          भारत और अन्य देशो मे, the pentavalent vaccine, जो एक में पाँच वेक्सीन शामिल है, बच्चे को पाँच बिमारीयों से सुरक्षा देती है, जैसे कि, diphtheria, pertussis, tetanus, Hib and hepatitis B, और छ सप्ताह से एक वर्ष तक की आयु वाले बच्चों को दी जाती है। प्रथम ख़ुराक छ सप्ताह की उम्र में दिया जाता है, दूसरी और तीसरी ख़ुराक १० और १४ सप्ताह की उम्र में दीया जाता है। The pentavalent vaccine, GAVI the vaccine alliance द्वारा निशुल्क प्राप्त कि जा सकती है। GAVI देश http://www.gavi.org/country/india/ पर से immunization के स्रोत की जानकारी प्राप्त कर सकते हैं।

          हेपेटाईटिस बी से संक्रमित माता के शिशु वेक्सीन के प्रथम ख़ुराक के लिए प्रतिक्षा नहीं कर सकते। क्योंकि इससे बहुत देर हो जाएगी और बच्चे को हेपेटाईटिस बी के vertical or horizontal transmission से बचा नहीं सकते। क्योंकि तब तक वह हेपेटाईटिस बी से chronically / जीर्ण संक्रमित हो जाएगा।

          WHO की सिफारिश है कि सभी बच्चों को उनके जन्म के २४ घंटो के अंदर हेपेटाईटिस बी का वेक्सीन दिया जाना चाहिए। पहले से आयोजन करें और इस वेक्सीन [monovalent (single), birth dose of vaccine] की उपलब्धता और किंमत के बारे में जानकारी प्राप्त कर लें। क्योंकि यह वेक्सीन GAVI द्वारा उपलब्ध नहीं होता। यह हेपेटाईटिस बी के संक्रमण से ग्रस्त महिलाओं के लिए आवश्यक है।

          यदि आप हेपेटाईटिस बी की स्थिति के बारे में निश्चित रूप से नहीं जानते हों, तो अपने डोक्टर से हेपेटाईटिस बी के लिए जाँच करवा लें। जिन बच्चों को pentavalent vaccine नहीं दी गई उन बच्चों को monovalent, HBV vaccine उनके जन्म के १२ घंटो के अंदर देना चाहिए। हेपेटाईटिस बी के बाकी के २-३ ख़ुराक शेड्युल के मुताबिक दें।

          जिन बच्चों को pentavalent vaccine दी गई है उनको प्रथम हेपेटाईटिस बी monovalent, HBV vaccine जन्म के १२ घंटो के अंदर देनी चाहिए, और HBV vaccine का दूसरी और तीसरी ख़ुराक pentavalent vaccine के प्रथम और दूसरी ख़ुराक में मिलाकर दें।

          *नोट:- CDC की सिफारिश है कि HBV vaccine और HBIG vaccine दोनों बच्चे के जन्म के १२ घंटे के अंदर दिए जाने चाहिए। HBIG सभी देशों में उपलब्ध नहीं है।

क्या मुझे गर्भावस्था के दरम्यान इलाज की आवश्यकता है ?

          गर्भावस्था के दौरान हेपेटाईटिस बी के संक्रमण से आपको और आपके गर्भ में रहे शिशु को कोई समस्या नहीं होनी चाहिए। आपके डोक्टर के लिए यह आवश्यक है कि उसे आपके हेपेटाईटिस बी के संक्रमण के बारे में जानकारी हो, जिससे वह आपकी तंदुरुस्ती की देखभाल कर सके और आपका बच्चा जन्म के बाद हेपेटाईटिस बी के संक्रमण से बचा रहे। अगर आप U.S.के बाहर रहते है और आपके हेपेटाईटिस बी के स्टेट्स के बारे में निश्चित नहीं है तो आपके डोक्टर से हेपेटाईटिस बी के लिए आपकी जाँच करने को कहें।

          जो महिलाएं HBeAg positive हैं और उन्हें बहुत अधिक वाइरल संक्रमण भी है, वह अपने बच्चे को हेपेटाईटिस बी का हस्तांतरण करती हैं, और HBV vaccine और HBIG vaccine का जन्म के समय दिया गया डोज़ नाकाम रहता है और ऐसी सभी महिलाएं जिन्हें गर्भावस्था के दौरान हेपेटाईटिस बी का संक्रमण हो, उन्हें चाहिए कि किसी कुशल चिकित्सक से अपने हेपेटाईटिस बी संक्रमण का इलाज करवाएं। आपके चिकित्सक को चाहिए कि वह आपकी जाँच करवाएं जिसमें hepatitis B e-antigen, HBV DNA level, and liver function tests (ALT) की जाँच शामिल हों।

          यदि वाईरस का स्तर २,००,००० IU/ml या १ मिलियन cp/ml से अधिक हो, तो जन्म के समय दिया गया HBIG vaccine का डोज़ निष्फल हो सकता है। ऐसे केस में First-line, antiviral therapy with tenofovir की सिफारिश कि जाती है। Second-line antivirals की चिकित्सा में telbivudine या lamivudine शामिल हैं। Antiviral treatment २८ से ३२ सप्ताह में शुरु होती है और प्रसव के बाद तीन महीने तक जारी रहती है।

क्या मुझे प्रसूति के बाद चिकित्सा की आवश्यकता है ?

          यदि आपको गर्भावस्था के दौरान antiviral दिए गए है तो आपको ALT (SGPT) की जाँच हर ३ महीने से करवानी है, जो antiviral चिकित्सा बंध होने के बाद ६ महीने तक करवानी है। अधिकतर महिलाएं जिनकी जाँच के रिपोर्ट में सक्रिय बीमारी दिखाई न दे तो आपके चिकित्सक आपको लीवर के स्पेश्यालीस्ट को मिलने की सलाह देंगे।

          सभी केस में यह बहुत आवश्यक है कि आपका OB और आपके नवजात शिशु के चिकित्सक को आपके हेपेटाईटिस बी की स्थिति के बारे में जानकारी होनी चाहिए, जिससे की आपके नवजात शिशु को जन्म के समय योग्य वेक्सीन दिए जा सके और आपका शिशु आजीवन हेपेटाईटिस बी संक्रमण से बचा रहे और आपको भी योग्य चिकित्सा मिले।

यदि मुझे हेपेटाईटिस बी है तो क्या में अपने बच्चे को स्तनपान करा सकती हुं ?

          स्तनपान के लाभ संक्रमण के जोखिम की संभावना से कहीं अधिक हैं । और इस बात का ध्यान रखा जाता है कि सभी शिशु को जन्म के समय हेपेटाईटिस बी का वेक्सीन दिया जाए। भविष्य के जोखिम की संभावना कम हो जाती है। 

Pregnancy & Hepatitis B

Should I be tested for hepatitis B if I am pregnant?

Why are hepatitis B tests so important for pregnant women?

Will a hepatitis B infection affect my pregnancy?

If I am pregnant and have hepatitis B, how can I protect my baby?

Vaccination outside of the United States

Do I need treatment during my pregnancy?

Do I need treatment after my pregnancy?

Can I breastfeed my baby if I have hepatitis B?

Should I be tested for hepatitis B if I am pregnant?

Yes, ALL pregnant women should be tested for hepatitis B!  If you are pregnant, be sure your doctor tests you for hepatitis B before your baby is born.

Why are these tests so important for pregnant women?

If you test positive for hepatitis B and are pregnant, the virus can be passed on to your newborn baby during your pregnancy or during delivery.  If your doctor is aware that you have hepatitis B, he or she can make arrangements to have the proper medications in the delivery room to prevent your baby from being infected.  If the proper procedures are not followed, your baby has a 95% chance of developing chronic hepatitis B!

Will a hepatitis B infection affect my pregnancy?

A hepatitis B infection should not cause any problems for you or your unborn baby during your pregnancy.  It is important for your doctor to be aware of your hepatitis B infection so that he or she can monitor your health and so your baby can be protected from an infection after it is born.

If I am pregnant and have hepatitis B, how can I protect my baby?

If you test positive for hepatitis B, your doctor should also test for the hepatitis B e-antigen (HBeAg), and if positive, you should have a hepatitis B viral load blood test (HBV DNA quantification). In some cases, the laboratory test results may show a very high viral load. In these cases, your physician may recommend an oral antiviral drug in the third trimester to reduce the risk of infecting your newborn at birth. 

If you test positive for hepatitis B, then your newborn must be given two shots immediately in the delivery room:

♣ First dose of the hepatitis B vaccine

♣ One dose of the Hepatitis B Immune Globulin (HBIG)

If these two medications are given correctly within the first 12 hours of life, a newborn has more than a 90% chance of being protected against a lifelong hepatitis B infection.

You must make sure your baby receives the remaining 2-3 doses of the hepatitis B vaccine according to schedule.All doses must be completed in order for your infant to be fully protected against hepatitis B. It is also important that a baby born to an HBV-positive mother receive post-vaccination serologic testing at 9-12 months to confirm the baby is protected against HBV and is not infected. Tests include the HBsAg and anti-HBs titer test.

There is no second chance to protect your newborn baby!

Vaccination Outside the United States

 

In India and other countries, the pentavalent vaccine, a combination 5-in-one vaccine that protects against five diseases, diphtheria, pertussis, tetanus, Hib and hepatitis B, may be given to babies more than 6 weeks of age, and can be given up to 1 year of age. The first dose is given at 6 weeks, and the second and third doses are given at 10 and 14 weeks of age.  The pentavalent vaccine may be made available free of charge with the support of GAVI, the vaccine alliance. Check the GAVI country hub to see the resources and immunizations that may be available: http://www.gavi.org/country/india/

 

For babies born to mothers with hepatitis B, waiting for the first dose of the pentavalent vaccine is too late and will NOT protect the baby from vertical or horizontal transmission of hepatitis B. This means that a woman that is hepatitis B positive will likely pass the virus to her baby, who will then be chronically infected.

 

WHO recommends the hepatitis B vaccine within 24 hours of birth for ALL babies. Plan ahead and inquire about the availability and cost of the monovalent (single), birth dose of the vaccine, as it is not a GAVI provided immunization. This is particularly important to women who are positive for hepatitis B.  

 

If you are unsure of your hepatitis B status, please be sure your doctor tests you for hepatitis B!

For babies NOT receiving the pentavalent vaccine, the first dose of the monovalent, HBV vaccine must be given within 12 hours of birth, followed by the remaining 2-3 doses of the hepatitis B vaccine according to schedule.

For babies receiving the pentavalent vaccine, the first, monovalent dose of the hepatitis B vaccine is given within 12 hours of birth, and the second and third doses of the HBV vaccine will be included in dose 1 and dose 2 of the pentavalent vaccine.

*Note: CDC recommends both the first shot of the HBV vaccine and HBIG within 12 hours of birth. HBIG may not be available in all countries.

Do I need treatment during my pregnancy?

 

A hepatitis B infection should not cause any problems for you or your unborn baby during your pregnancy. It is important for your doctor to be aware of your hepatitis B infection so that he or she can monitor your health and so your baby can be protected from an infection after it is born. If you live outside of the U.S. and are unsure of your hepatitis B status, please ask your doctor to test you for hepatitis B.

Failure of the birth dose of the HBV vaccine and HBIG may occur in women who are HBeAg positive and have a very high viral load, allowing for the transmission of hepatitis B to your baby.

All women who are diagnosed with hepatitis B in pregnancy should be referred for follow up care with a physician skilled at managing hepatitis B infection. Your physician should perform additional laboratory testing, including hepatitis B e-antigen, HBV DNA level, and liver function tests (ALT).

A virus level greater than 200,000 IU/mL or 1 million cp/ml indicates a level where the combination of the birth dose of the vaccine and HBIG may fail. First-line, antiviral therapy with tenofovir may be recommended. Second-line antivirals include treatment with telbivudine or lamivudine. Antiviral treatment begins at 28-32 weeks and continues 3 months postpartum.

Do I need treatment after my pregnancy?

 

If you are prescribed antivirals during pregnancy, you should have your ALT (SGPT) monitored every 3 months for 6 months, following the discontinuation of antiviral treatment. This will help determine if you should continue antiviral treatment. For most women whose follow up testing shows no signs of active disease, your physician will recommend regular monitoring with a liver specialist. 

In all cases, it is very important that your OB, and your newborn’s pediatrician, are aware of your hepatitis B status to ensure that your newborn receives the proper vaccines at birth to prevent a lifelong hepatitis B infection, and that you receive appropriate follow up care. 

Can I breastfeed my baby if I have hepatitis B?

The benefits of breastfeeding outweigh the potential risk of infection, which is minimal.  In addition, since it is recommended that all infants be vaccinated against hepatitis B at birth, any potential risk is further reduced.